donderdag 29 december 2011

Maak jij heerlijke handel bekend?

Dat heerlijke handel eigenlijk een alibi was voor het verkopen van mijn eigen ontwerpen, daar kwam ik pas later achter. De eerste producten in de webgalerie waren de Seventies revival-kussens van Fox & Hunters, prachtige woonkussens gemaakt van stoffen die werkelijk in de jaren '70 waren geproduceerd. Ik kende de ontwerpster en wist dat haar kussens een mega-succes waren geweest. En dat ze aan dat succes ten onder was gegaan ... Ze kon niemand vinden die de kussens net zo mooi als zij produceerde en kon in haar eentje orders van 150 stuks niet aan. De stoffen lagen te verstoffen. Zonde vond ik en ik besloot een online winkel te maken om haar kussens te verkopen - de eerste aanzet van heerlijke handel.

Ik kende nog meer vrouwen die prachtige producten ontwierpen zoals Els de Jong met haar lampenkappen. Stuk voor stuk kunstwerken die je graag boven je divan hangt (Luminance). Ook Els wilde wel een podium. En ach, zo dacht ik, dan kunnen mijn eigen ontwerpen er ook wel bij (Plates en Lights)

Conceptontwikkeling
'Die winkel van jou lijkt nergens op', sprak een oud-studiegenoot en marketingdeskundige streng, toen ik hem voorzichtig de eerste resultaten liet zien. 'Een winkel heeft een shop-beleving nodig - je wilt van het ene product naar het andere shoppen dus de producten moeten aan elkaar gerelateerd zijn. Als ik kussens zie, wil ik ook voor een bank kunnen winkelen en bijpassende gordijnen, kandelaars, vazen, enz, alles wat met een interieur te maken heeft.' Ik kreeg er slechte zin van want dat was niet wat ik wilde: achter leveranciers aan van producten die ik in mijn webshop zou mogen verkopen. Ik wilde gewoon laten zien wat voor moois er gemaakt wordt door mensen die niet zo gehaaid zijn in het aan de man brengen van hun prachtige producten. En ja, daar het liefst samen met hen een boterhammetje aan verdienen.

Geen shop maar een galerie
Vooralsnog ben ik nog steeds blij dat ik me niet van de wijs heb laten brengen door mijn 'marketinggoeroe'. Dan maar geen shop met een shopbeleving, ik noem het gewoon een galerie. In een galerie kun je werk laten zien wat je zelf de moeite waard vindt. Webgalerie heerlijke handel dus. En ik ben er nog steeds gelukkig mee. Het is alleen wel jammer dat de mooie producten die in de galerie staan nog steeds hun weg naar het publiek niet hebben gevonden. Want eigenlijk ben ik ook vormgever en geen verkoper. Dat ik andermans producten wel eens even aan de man zou brengen met mijn fantastische site, was een misrekening. Dat blijk ik niet goed te kunnen. Mooie producten maken wel. En daarom zoek ik sinds kort naar een soort compagnon. Iemand die samen met mij heerlijke handel bekend maakt - die er voor zorgt dat het een goed werkende galerie wordt, waar mooie producten te vinden zijn voor hen die ze willen kopen. Ben jij dat?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten