woensdag 18 februari 2015

Stoute schoenen met hoge hakken

De directeur vroeg of ik even mee wilde lopen. Oeps ... ging er iets fout? Maar hij keek er vriendelijk bij - vrolijk bijna en ik volgde nieuwsgierig.

'Jij bent toch ook kunstenaar? [ik doe personeelszaken voor deze directeur] 'Dan ken jij vast wat mensen in die wereld. Je weet dat we dit jaar een lustrum hebben? Dan moeten we iets uitreiken, iets aan de winnaar, en dat moet dus gemaakt worden. Misschien ken jij iemand die dat kan? Het thema is natuurlijk democratie, transparantie enzo - iets met glas bijvoorbeeld'. Hij keek me verwachtingsvol aan. De directeur blinkt niet áltijd uit in duidelijkheid.

We spraken er nog even over maar de hamvraag durfde ik niet te stellen. Bedoelde hij dat ik iemand moest voordragen? Of vroeg hij me via een omweggetje of ik iets wilde maken voor die uitreiking? Een werk in opdracht dus … Ik beloofde dat ik er over zou nadenken en checkte bij collega's, manlief en vrienden wat volgens hen de vraag was. De conclusie bleef: kan allebei.

Dus trok ik de stoute schoenen aan en stelde mezelf voor. Dan maar voor gek staan gaan als dat niet de bedoeling was. Mijn glazen objecten passen tenslotte heel goed bij het thema. The GLASS project wordt gemaakt van glaswerk dat al een bepaalde functie, kracht en schoonheid heeft, in alle kleuren, maten en vormen. Ik voeg de gebruikte voorwerpen samen tot een verrassende, nieuwe vorm waarin de afzonderlijke stukken nog te zien zijn, maar niet meer op zichzelf staan. Zo kan het in de samenleving ook gaan. Als we onszelf laten zien in onze schoonheid, kracht én zwakte, en bereid zijn samen te smelten, kunnen we een nieuw inspirerend geheel vormen.

De directeur vond het een goed voorstel. Hij neemt het mee bij het verder uitwerken van de plannen. Over een poosje weten we meer. Ik zit nog na te tintelen. Als dat doorgaat, gaat er een droom in vervulling die ik nog niet eens verzonnen had …

Duim je mee?

T I P
-------------------------
Bij ProDemos - Huis voor democratie en rechtsstaat doe je de leukste rondleidingen en educatieve programma's die je maar kunt bedenken op het gebied van politiek en de samenleving. Er komen per dag zo'n 16 schoolklassen die standaard geen zin hebben. Het gros van de leerlingen gaat aan het eind van de dag enthousiast weer weg. Politiek blijkt veel leuker dan het lijkt.
Oók voor volwassenen.

2 opmerkingen:

  1. Ja ik duim! Prachtig die transparantie, hergebruik dus duurzaamheid en delen in versmolten eenheid. Alles zit erin! Klopt als een bus! Dus ik duim.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Carolien, volgens mij helpt het, er heeft al een tweede gesprekje plaats gevonden.

      Verwijderen