woensdag 29 april 2015

De glans van glaswerk

G
Enkele weken geleden blogde ik over de ProDemosPrijs. De directeur van 'het huis voor democratie en rechtsstaat' vroeg mij of ik een kunstenaar kende die 'iets' kon maken om uit te reiken aan een bijzondere burger tijdens het lustrumfeest. Het moest symbool staan voor de democratie, voor transparantie … iets van glas of zo. Ik wist niet hoe ik het had. Na een paar onrustige nachten besloot ik mezelf met the GLASS project aan te bieden. Een fotopresentatie en een week of wat later was de kogel door de kerk: ik kreeg de opdracht! Ik kon het bijna niet geloven.

De euforische roes duurde een paar heerlijke dagen. En toen begon het gelazer. Heel subtiel, flardje voor flardje, trok er een verlammende waas over mijn zonnige gemoed. Een prijs maken? Die het boegbeeld zou vormen voor de landelijke communicatiecampagne? En in het bijzijn van de koning zou worden uitgereikt? Mijn hoofd hield vol dat het geweldig was maar mijn maag dacht er anders over. De euforie sloeg om in angst en ik had het niet eens in de gaten. Er gebeurde gewoon niets meer op glasgebied. Ik had opeens veel meer zin in papier, in knippen en collages maken, in wissellijsten opknappen en brainstormen over gelimiteerde reproductieverkoop, samen met andere kunstenaars. De glazen, vazen en schalen bleven staan waar ze stonden en keken me – vanonder een dikke laag stof –  vragend aan. Wat was er aan de hand? Ik haalde mijn schouders op en knipte stug door. Dwars door de mist heen. Collages waren toch ook mooi?

Dat was ook zo. Er ontstonden prachtige papieren kunstwerken, er kwam een concreet verkoopplan, een uitnodiging voor de galeriedag (17 mei, kom dat zien!) en bovenal een on-voor de hand liggend maar er erg leuk samenwerkingsverband tussen kunstenaars die elkaar vorige maand nog niet eens kenden. Vrijdag gaan we proef-printen en bedenken hoe we de boel gaan presenteren. Studio KADZ zal de komende weken langzaam veranderen in een heuse galerie. We gaan het groots aanpakken.

Fantastisch natuurlijk maar op de achtergrond leed de ProDemos Prijs stilletjes aan gebrek aan aandacht. En toen kwam van de week – even onaangekondigd als de verlamming – zomaar de verlossing: het 2D gepuzzel met papieren knipsels verscheen opeens als bòooringgg. Diépte had ik nodig! Een 3D-collage bijvoorbeeld. Iets met glas of zo. De tijdschriften gingen aan de kant, de on-ingelijste collages in een map en de schaartjes in het scharenbakje. Glas, dáár had ik zin in!

En dus diende het vólgende ritueel zich aan. Want wat was dat glaswerk stoffig zeg, zo kon je natuurlijk niks zien. Nou ja, op sommige stukken zat zelfs nog een prijsplakker! Die moesten meteen weggepoetst. En die kalkaanslag? Had ik die nu al eens geprobeerd weg te krijgen? Ik sopte en poetste dat het een aard had en deed zelfs op Koningsdag wat ammonia-badjes. Het is een wonder dat ik de ramen van KADZ ongemoeid heb gelaten. En ondertussen heel subtiel, flardje voor flardje, ontstonden er nieuwe ideeën en nieuwe vormen. Die diepe blauwe kleur in combinatie met dat heldere oranje … Mooi zeg - typisch democratisch eigenlijk …

De ProDemosPrijs begint vorm te krijgen, het begin is er. Inmiddels weet ik dat ik beter kan toegeven aan mijn eigen gedraal en geteut want het heeft een functie. Creatieve processen laten zich nu eenmaal niet sturen met een vingerknip. Mocht je je nog eens afvragen waarom kunstwerken duur zijn dan heb je nu je antwoord: het is een tijdrovend proces ...

T I P
---------------
Reserveer 11 september 2015 alvast in je agenda want op die dag wordt de ProDemos Prijs uitgereikt aan een burger die iets bijzonders heeft gedaan voor de samenleving
ProDemos: 'Wij horen vaak opmerkingen als ‘ze beslissen alles zelf daar in Den Haag, naar ons wordt niet geluisterd’, of ‘we mogen eens in de vier jaar stemmen, maar  verder moet je je mond houden’.  Vanuit onze ervaring weten we dat burgers wel degelijk macht hebben en van betekenis zijn voor de democratie en besluitvorming kunnen beïnvloeden. Om deze kant van de democratie onder de aandacht te brengen heeft ProDemos een prijs ingesteld die elke vijf jaar wordt uitgereikt: de ProDemosPrijs … '

Had ik al gezegd dat Willem Alexander ook kwam?


V R A A G
----------------
Voor de afwerking van de ProDemos Prijs heb ik een speciale techniek in gedachten dat ik nog onder de knie moet krijgen: koper drijven. Lang leve YouTube. En marktplaats want ik heb er een trompsetje en een aambeeld voor nodig. Iemand?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten