dinsdag 24 februari 2015

Grote schoonmaak - niet alleen de omgeving gaat glimmen

Rust, ruimte en reinheid was er nodig. Studio KADZ was een stoffige bende geworden door de rare kerst en de onwerkelijke periode die daar op volgde. Na een week lang, opruimen, schoonmaken, opruimen, schoonmaken en nog eens opruimen, was er ook weer ruimte in mijn hoofd. Het creatieve proces is hard werken. 

Wekenlang hadden we van alles in de werkplaats neergezet. Bier over van je feestje? Geef maar aan mij, Studio KADZ heeft voorraad nodig. Grote doos inderdaad. Niet weg doen hoor, zul je net zien, moet je volgende week iets enorms verpakken. Die stalen pijp is perfect! Daar kunnen we mooi de trapleuning maken. Dat tafeltje lelijk? Dat is niet lélijk, daar laat ik glazen bloemen door 'groeien', dat moet nog bewerkt worden … En álles, werkelijk alles met een dikke laag stof want de winter was doorgedrongen tot KADZ en dan moet er bergen pallets weggezaagd worden voor de kachel.

Langzaamaan kwam er licht in de duisternis. Het oud ijzer moet nog worden weggebracht (geen zorgen Steven, de hal is niet de nieuwe 'plek' voor de rommel), de fauteuilkussens gaan naar het grofvuil en het chemisch afval kan meteen mee - van geschifte muurverf kan zelfs ik niets maken. De werkplaats glimt je weer tegemoet.

In de studio staat nu een extra tafel om duizend en één dingen op te knippen en te sorteren. Urenlang schuiven met fotootjes van bloemetjes, potjes, lampjes, stukjes kleding, kapsels en ledematen om nieuwe collages te maken. Gewoon, omdat het zo lekker is om te doen. Het moet een serie worden dus voorlopig ben ik nog wel even zoet.

Als je zin hebt om mee te knippen en te plakken ben je van harte welkom. Collages maken is heerlijk rustgevend en je verbaast soms jezelf. Morgen (25 februari) is een uitstekend moment want dan ben ik jarig en serveer ik er een taartje bij.

Vandaar dit blog op dinsdag. Je weet tenslotte nooit wat morgenavond brengt …

T I P (van Rik Balder)
-----------------------------
Google (afbeeldingen) eens op Johanna (Hannah) Höch (Gotha, 1 november 1889 - Berlijn, 31 mei 1978) een Duits kunstenares, die prachtige collages maakte. Vooral haar zelfportretten spreken me aan. Hannah is vooral bekend uit de dadaïstische periode (1914-1920). Later maakte ze werk dat tot het historisch realisme gerekend wordt. (volgens Wikipedia)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten