woensdag 4 maart 2015

Zo fijn om geen zestien meer te zijn ...

Ooit had ik een vriendje dat mijn zojuist verworven vrijheidsgevoel op de dansvloer met één opmerking weer naar de knoppen hielp: 'je moet wel een beetje bewegen hoor!' Hij schreeuwde het behulpzaam in mijn oor, ergens in een discotheek Rotterdam, en keek er hoopvol bij. Ik hield stand tot het eind van het nummer, weet ik nog. Daarna is alles zwart. 

Afgelopen zaterdag ben ik naar een concert van Rob de Nijs geweest. Ik zeg het maar meteen. Samen met Renate, het was haar verjaarscadeau voor mij. We hebben genoten. De zaal was half leeg maar degenen die er waren, waren er ook echt. Verrassend veel mannen, overigens. We zongen en klapten vol overgave mee en gingen staan om te dansen (of wat er bij mij dan voor doorgaat …) op Banger hart. We hadden de grootste lol om onszelf en onze liefde voor het Nederlandse lied. We schaamden ons niet.

Dat had wel gemoeten natuurlijk. Dat weten wij ook wel. Het is ons vaak genoeg in het oor gelispeld dat je zulke voorkeuren beter voor je kunt houden. Malle Babbe* zing je alleen mee als je teveel gedronken hebt. Laat staan dat je naar een concert van Rob de Nijs gaat. Een concért!

Vanmiddag was Frans Bauer op de radio. Een interview, vanwege zijn nieuwe single. Ik had niet hoeven luisteren natuurlijk, een zender is zo gewisseld, maar ik vind Frans Bauer wel lief. Hij zegt aardige dingen en heeft ontzettend veel lol in wat hij doet. Dat werkt aanstekelijk bij mij. Hele volksstammen genieten van zijn concerten. En dat zegt wat over hen. Zoals mijn liefde voor 'Ritme van de regen', 'Laat me alleen' (Rita Hoving) en 'Zij maakt het verschil' wat over mij zegt. Ik weet het. Maar wat eigenlijk?

T I P
-------------------------
Luister eens naar 'Als ik je neem' van Rob de Nijs. Helemaal tot het eind - in het laatste zinnetje maakt hij alles goed ;-)

* Malle Babbe is ook een schilderij van Frans Hals, gemaakt in de periode 1633 – 1635. Het hangt in de Berliner Gemäldegalerie en is eigendom van de Stiftung Preußischer Kulturbesitz. Het is ook onder de namen Hille Bobbe en de Heks van Haarlem bekend.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten