woensdag 11 februari 2015

Niet dromen maar DOEN! - een advies van coach Els


the GLASS project - foto Rik Balder Studio Redlab
'Je moet niet zo focussen op ARTzaanstad', zei Louis Bertholet tijdens de lunch. We waren door de workshop DOEN! van Els Bohm bij elkaar gebracht en hadden - naast héél véél ongemeenschappelijks - ook iets met elkaar gemeen: de wens om te exposeren. 'Er zijn zoveel plekken om te exposeren, Zaanstad is niets. Wat heb je daar te zoeken? Ik heb wel een paar tips.'

Drie jaar geleden hing ik bij de tweede editie van ARTzaanstad het werk op van twee fotografen en een kunstschilder. Dat was niet alleen leuk - ze waren me enorm dankbaar omdat ik wél in staat was om hun ongelijke werk op gelijke afstand recht ophangen - het was ook een strategische keuze. Ik dacht dat ik als opbouw-vrijwilliger mijn kont een beetje in het kunstwereldje kon draaien, de juiste mensen zou leren kennen en ontdekken hoe het werkt - kunstenaar worden en exposeren. Waar ik niet op had gerekend was dat ik daarna nog maar één wens zou hebben: zelf meedoen met ARTzaanstad.

Ik vond de locatie (de Affuitenhal op het Hembrugterrein in Zaandam) prachtig en de manier waarop het daklicht op de kunstwerken scheen betoverend. De sfeer in het gerenoveerde industriële gebouw, de inrichting van de ruimte, het genietende publiek. Daar wilde ik ook onderdeel van zijn. Als mijn werk toch ooit eens …

Een paar jaar en diverse workshops later (DOEN! gaf de doorslag Els, echt ;-) trok ik de stoute schoenen aan en schreef me in. Ik kreeg mails over nieuwe voorwaarden en selectiecriteria en bereidde me voor op de dag des oordeels: 'Geachte mevrouw Schumacher, uw 'werk' is ongeschikt voor ARTzaanstad, dat begrijpt u natuurlijk zelf ook wel.'

En wat ik kreeg was dit:

------------

Beste kunstenaar,

Wij hebben jouw aanmelding voor deelname aan ARTzaanstad 2015 in goede orde ontvangen. Inmiddels is de selectiecommissie bijeen geweest om de kwaliteit van alle inzendingen te beoordelen.

Jouw werk zien we graag terug op ARTzaanstad 2015. 

-------------

Moet ik nog zeggen dat ik blij ben?
Louis' tips ga ik ook allemaal opvolgen (echt hoor Louis, nog bedankt!).
Maar éérst even ARTzaanstad.

YÉS!


Het kunst & designevenement ARTzaanstad, zal plaatsvinden op 12, 13 en 14 juni 2015 op het karakteristieke Hembrugterrein in Zaandam. ARTzaanstad is een 3-daags groot opgezet evenement vol kunst, design, muziek en andere culturele belevenissen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten