maandag 23 april 2012

Brief aan de huisbaas van mijn moeder


Mijn moeder's huisbaas is een vrouw met bijzondere ideeën, mijn moeder is snel van slag en ik hou van reageren op bizarre voorstellen. Dus schreef ik onderstaande brief. (Mocht je ooit met de mond vol tanden zitten, span mij gerust voor je karretje ;-)


Geachte mevrouw ...,

Dank u voor de brief die mijn moeder laatst van u mocht ontvangen en waarin u aangeeft dat u het op prijs zou stellen als zij met u mee zou denken over een redelijke huurverhoging. Zij is daardoor nogal van slag, vandaar dat ik u antwoord.

In uw schrijven van 12 april j.l. somt u een aantal redenen op die huurverhoging voor mijn moeder aannemelijk zouden moeten maken zoals een energielabel-analyse en een berekening van de huurwaarde. Daarnaast geeft u een overzicht van de door u gemaakte kosten voor de kunststof ramen en een inschatting van de kosten voor een aanstaande renovatie van een heel rijtje woningen, waaronder de hare. Bovendien maakt u haar opmerkzaam op het feit dat u haar deel van de portiekverlichting doorberekend krijgt van de Vereniging van Eigenaren.

Uw insteek is dat al deze kosten die u voor haar maakt, reden zouden moeten zijn om per 1 juli a.s. meer huur te betalen dan de wettelijke huurverhoging toestaat. U claimt daarbij dat de huur die zij nu betaalt niet in verhouding staat tot de waarde die u haar geeft, namelijk een woning die meer dan het dubbele aan huur zou moeten opbrengen.

Wij zijn het met u eens dat de huur die mijn moeder betaalt niet hoog is. Zij is ook bereid meer te betalen voor een woning die haar meer comfort biedt. Zij is geen jonge vrouw meer en de kou die  dagelijks door de balkondeur dringt en om haar benen draait als ze op de bank zit, zou ze goed kunnen missen. Het stuk piepschuim ook, dat ze er nu steeds weer voor zet om haar benen tegen de kou te beschermen. De tocht bij de achterramen is al even onbehaaglijk – op de wind dansende vitrage is in deze moderne tijd een onnodig ongemak. Ook de balkonkast die al jaren onbruikbaar is vanwege de wegrottende deur, draagt niet bij aan een positieve woonbeleving, evenals als de drollen waar ze omheen moet stappen en de peuken die ze moet ontwijken als ze over de portiektrap loopt. De lekkage van het dak, die ontstaat als de wind de regen onder de pannen slaat, is alles behalve sfeerverhogend.

Het energielabel dat de woning krijgt, energielabel G, geeft mede aan dat het comfort van de woning zeer slecht is. Het geeft ook aan dat mijn moeder al jaren meer energiekosten betaalt dan nodig zou zijn als de woning goed geïsoleerd was. Ik zou u een lijvig poststuk kunnen sturen met artikelen die gaan over het belang van goede isolatie, over de verplichting een huurwoning te onderhouden en over de toegestane huurverhoging als het comfort van een woning daadwerkelijk  verbetert én de energierekening daardoor omlaag gaat, maar ik denk dat u die informatie zelf ook wel heeft.

Ik verzoek u dan ook uw verantwoordelijkheid te nemen en het achterstallig onderhoud zo spoedig mogelijk weg te werken. Dit omvat in elk geval:
  • de achter-raampartijen vervangen door kunststof kozijnen met dubbel glas zoals aan de voorzijde is gedaan (dan is de balkondeur ook meteen tochtvrij)
  • het vervangen van de deur van de balkonkast
  • het afsluiten van het portiek
  • het verhelpen van de lekkages in het dak
Graag verzoek ik u in aanmerking te nemen dat mijn moeder al ruim 40 jaar een trouwe huurster is die het nog nooit heeft verzuimt haar verplichtingen na te komen, ondanks het in gebreke blijven van de verhuurder. Het zou mooi zijn als u van de gelegenheid gebruik maakt uw achterstallige tegenprestatie alsnog te leveren. Dan kunnen we het gesprek over een eventuele huurverhoging wellicht aangaan.

Met vriendelijke groet,

1 opmerking:

  1. Deze praktijken lijken heel sterk op die van onze verhuurder (ZVH),Al jaren vechten wij in de 5hoek tegen dit zoort onrecht. Het is schadalig hoe mensen behandeld worden en dan bij grote bijeenkomsten zien dat de directeur van (ZVH) (Onze grote vriend Sanders)in een Bentley rijdt van een paar ton.
    Sanders werd onslagen kreeg een vlinke handdruk mee en wij zitten nog steeds met achterstallige onderhoud terwijl hij rijk wordt van onze centen en over onze ruggen, maar vooral ten koste van onze gezondheid.
    En dan zeggen dat er in de ontwikkelingslanden zo veel coruptie is, Die witteborden criminelen in Nederland dan!!! en het wordt allemaal maar getolereerd door de gemeente en het rijk.
    Vind je het gek dat Nederland naar de kloten gaat???

    BeantwoordenVerwijderen