woensdag 10 oktober 2012

Kunst op de Kaap

Geboren ben ik er, niet getogen. Dat deed ik verderop in Rotterdam Zuid. Mijn moeder zei wel eens dat het nergens voor nodig was om te vertellen dat ik van Katendrecht kwam. Voor wie niets van de Kaap weet: het was heel lang dé hoerenbuurt van Rotterdam.


Niet meer, Katendrecht is hot tegenwoordig. Zeker nu de Wilhelminapier - je weet wel, met hotel New York - direct is verbonden met het 'schiereiland' door de nieuwe Rijnhavenbrug.

Op de Kaap kun je hip eten en bijzondere cadeautjes kopen in kleine winkeltjes. De opgeknapte (art deco) pandjes aan het Deliplein (direct voor de brug) worden verhuurd aan ondernemers met interessante concepten en producten van allerlei aard (van Tattoo Bob tot yoga en industrieel design). Maar let op, ze zijn niet elke dag open, dus je moet je bezoek aan de Kaap wel goed plannen. Er stonden nog een paar pandjes leeg dus als je zelf wat te ondernemen hebt: nu is het waarschijnlijk nog betaalbaar.

Mijn familie gaat wel eens naar Theater Walhalla en is daar erg enthousiast over. Ik ben er nog niet geweest maar dat gaat nog wel een keer gebeuren. Het ziet er aan de buitenkant in elk geval erg leuk uit.

Sinds 2011, de opening van de Rijnhavenbrug, is het mogelijk om een Rondje Rijnhaven te lopen, een rondwandeling om de Rijnhaven waarbij je alle leuke plekjes meepikt. Past mooi in mijn wandelprogramma* want volgens mij is het flink eind lopen.

Daarna kun je jezelf een fijne traktatie bij Hotel New York of op de SS Rotterdam beloven, of - nog beter - naar de Warmoesmarkt op de Sumatraweg gaan, een hip lunchrestaurantje met vers gebakken broodproducten, chutneys en op straat geteelde boerenkolen.

Op de site Kun Jij De Kaap aan vind je allerlei informatie over dit boeiende stukje Rotterdam.

*om de andere dag een uur stevig doorwandelen voor het behoud van lijf en leden ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten