woensdag 15 april 2015

De zin en onzin van knippen

Wel eens geprobeerd, knippen tot je er bij neervalt? Nee? Moet je toch eens doen, het is heerlijk. Hier spreekt de ervaring, ik kan er niet meer mee ophouden. Geen tijdschrift is nog veilig, mijn schaartje en ik liggen constant op de loer. Met zijn kleine puntje en mijn ferme knipjes maken we elk aantrekkelijk vormpje vrijstaand. Photoshoppen doen we niet meer, kunstgrepen zijn even niet aan ons besteed. Wij knippen wel weg wat we niet nodig hebben. Het vlekkenschaartje ligt ook al klaar ...

Wat we zoal uitknippen? Gewoon, jassen, rokken, haardossen, bloemen, planten, hooggehakte schoenen, staande schemerlampen, tasjes, bodystockings, krukjes, hoedjes, tattoos … Je kunt beter vragen wat niet. Waarom? In eerste instantie om er collages van te maken maar inmiddels is onze knipdrift niet meer zo eenzijdig te duiden. Er blijft namelijk een hoop ongebruikt liggen en als je ziet hoeveel tijd het uitknippen van een enkel vormpje kost, heeft dat bijna iets sadomasochistisch … Maar toch ga ik er mee door, ik kan er niks aan doen, knippen werkt therapeutisch of zo. Je bent supergeconcentreerd bezig maar zonder hard te werken. Gedachten waaien alle kanten op. Ik word er apen-relaxed van.

Rik Balder van de 5e etage, zei het ook. Hij is vorige week begonnen met collages maken. 'Lekker he', zei ik tegen hem, 'dat in elkaar puzzelen van nieuwe vormen met bestaande beelden'. Rik is beroepsfotograaf en produceert over het algemeen gloednieuw beeld. 'Het is het knippen', zei Rik een beetje beschroomd, 'dat knippen is zo fucking lekker. Ik heb in het weekend acht uur zitten knippen, samen met m'n vriendin. We hebben er speciaal tijdschriften voor gekocht op de tweedehandsmarkt'. Ik knikte begrijpend en hij showde mij het resultaat op zijn mobiel. Prachtige collages natuurlijk. Alles wat die man maakt is mooi, kijk maar naar zijn foto's van the GLASS project op mijn site.

Wat Rik met zijn nieuwe passie gaat doen, is nog niet helemaal duidelijk, maar wat we wel weten is dat hij zijn (pen)tekeningen en aquarellen op 17 mei 2015 laat zien in Studio KADZ, samen met het werk van nog twee andere kunstenaars en mijn collages. Op die dag is de grande opening van ons galerieproject. Het is de bedoeling dat we maandelijks op een vaste dag Studio KADZ tot galerie omtoveren en daar reproducties aanbieden van ons werk, in beperkte oplagen en voorzien van een echtheidscertificaat. Indien gewenst lijsten we ze ter plekke in. Je bent van harte uitgenodigd voor de grande opening om 14.00 uur (de galerie is open van 13.00 tot 17.00 uur). We schenken een borrel.

Zo zie je maar, je hóeft dus geen 35 jaar te wachten met het laten uitkomen van je wensen (exposeren, reproducties verkopen - zie blogbericht No story, no glory, laatste alinea). Je kunt er ook meteen werk van maken.

T I P
--------------
Kom op 17 mei 2015 sowieso naar de Honigfabriek in Koog aan de Zaan want dan zijn alle ateliers in de fabriek open. Dit ter afsluiting van de internationale tentoonstelling opklop-pudding die van 8 t/m 17 mei 2015 plaatsvindt op de 1e etage. Deze expositie is ontwikkeld in het kader van Festival Industrie Cultuur 2015 en Stad aan de Zaan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten