woensdag 8 april 2015

No story, no glory - de kunst van het overdrijven

Toen mijn broer mij 15 jaar geleden belde omdat hij mij iets wilde vertellen, kon dat maar twee dingen betekenen: hij had ontdekt dat hij homo was óf hij was ongeneselijk ziek. Hij belde namelijk nooit. Ik ging er even goed voor zitten. Het bleek om een cursus te gaan. Hij had ontdekt hoe hij in het leven stond, wat dat voor hem en voor zijn omgeving betekende, en hoe hij anders met de dingen om kon gaan. Ik luisterde met open mond - wie had dit in hemelsnaam voor elkaar gekregen? Dus toen hij me vroeg of ik mee wilde naar een introductie-avond, zei ik 'ja, ja graag' en 'ja natuurlijk'! Ik wilde er álles over weten ...

Diezelfde nieuwsgierigheid bekroop mij toen Bert mij het korte verhaal liet lezen dat hij had ingestuurd voor een verhalenwedstrijd. Bert werkt vooral met beeld en is in mijn beleving wars van competities. En nu had hij dus zitten schrijven om te winnen. Toen hij 'No Story No Glory - echte leiders vertellen een eigen verhaal' van Theo Hendriks omhoog hield en beweerde dat dat hem had aangezet tot deze verfrissende daad, wilde ik nog maar één ding: dat boek lezen. 

Al na het eerste hoofdstuk was ik om. Volgens Theo is alles een verhaal. Je leert de wereld kennen aan de hand van verhalen, je maakt zelf van elke gebeurtenis een verhaal, je leeft - kortom - in je eigen verhaal. Wat inhoudt – even kort door de bocht – dat je het verhaal van je eigen leven dus kunt creëren zoals jij het hebben wilt. Koren op mijn molen want ik ben een fervent aanhanger van wensdenken. Authentieke wensen komen altijd uit, is mijn overtuiging. Daar zorg je namelijk zelf voor - bewust of onbewust.

Het bewijs voor deze stelling werd jarenlang geleverd op oudejaarsavond. Met een groepje vrienden bedachten we, ruim na de champagne, wat we wilden van het nieuwe jaar. We schreven alles op, de gekste dingen. Als het maar authentieke wensen waren. Je dacht er niet over na of het mogelijk was, je vroeg je alleen, heel diep van binnen af wat je écht zou willen. Een jaar later evalueerden we. Geloof het of niet: het meeste kwam uit. Misschien niet altijd in de vorm die we zelf bedacht hadden maar als je goed keek, was het precies wat je wilde. De zeldzame dingen die niet uitkwamen, bleken achteraf geen authentieke wens.

Theo bracht mij op het idee mijn eigen levensverhaal meteen op te schrijven. Ik was een beetje ziek die dag en verloor daardoor mijn laatste remmingen. Het is een hoogdravend verhaal geworden, ik waarschuw maar alvast. En eerlijk is eerlijk – als ik het idee had dat dit blog overeind bleef zonder het te delen - hield ik het voor me. Maar wie a zegt … Precies. Dus daar gaan we:

Monica's levensverhaal in een notendop
Er is er een boek over mij gepubliceerd. Een overzicht van mijn werk. Het boek beschrijft hoe alles met elkaar samenhangt en hoe het zo gekomen is. Mijn onmiskenbare talent wordt geanalyseerd en er wordt uitgelegd waarom het zo lang duurde voordat ik er iets mee ging doen. Het is een prachtig boek geworden, ik ben er trots op. En ik ben blij dat ik dit nog mag meemaken voordat ik sterf. Ik krijg het boek overhandigd tijdens een groots gala, speciaal voor hiervoor georganiseerd. 

Ik ben een inspirerend voorbeeld geworden voor jonge kunstenaars en ik heb genoeg met mijn werk verdiend om comfortabel te kunnen leven. Ik woon in een fraai particulier verzorgingstehuis in een land met een zacht klimaat (Monaco of zo). Mijn kinderen wacht een mooie erfenis door de verkoop van de reproducties. Die zijn zeer gewild. Het boek is daar een mooie aanvulling op.

Ik zie het helemaal voor me …

Ik daag je uit jouw verhaal ook op te schrijven en over een jaar of 35 bij elkaar te komen voor de evaluatie. Wedden dat onze verhalen dan kloppen? Bij deze ben je alvast uitgenodigd voor het gala.

T I P
----------------
Geesje Bluijssen is het 'In- en uitzichtspel' aan het ontwikkelen, min of meer gebaseerd op dit principe. Aan het eind van het jaar ligt het in de winkels. Voor hen die nog een beetje willen oefenen voor ze hun eigen verhaal schrijven: schaf het spel aan rond de kerst aan en speel het met overgave. Je hebt een hoop lol en er gaat een wereld voor je open.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten