dinsdag 10 januari 2012

Tijd om te breien

Ik leerde breien van mijn oma. Alaska, de dochter van mijn
vriendin wil het wel van mij leren. Wat we breien?
Kerstballen natuurlijk want dat is nu helemaal hot.


[Dit blogbericht gaat over de herwaardering van taken, het krijgen van de gewoonste inzichten en het plannen van de dagen.]

Planproblemen
Dit blog schrijven is al vier keer opgeschoven. Zegt dat iets over mijn planningskwaliteiten, mijn mate van zelfoverschatting, mijn discipline of mijn werktempo? Mmmmmm.
Aan discipline geen gebrek (kan zo stoppen met roken en heftige dieeten volgen als ik wil) en ik werk altijd flink door (zo flink dat het niet gezond meer is). Mijn planningskunsten kunnen het eigenlijk ook niet zijn want ik heb ooit bij 5D een eigen planningssysteem ontwikkeld dat zelfs door verschillende klanten werd overgenomen omdat het zo verrassend simpel en efficiënt was.

O ja, ik had nog een kind ...
Zelfoverschatting dus. Even googlen: volgens een synoniemenlijst is zelfoverschatting: eigendunk, eigenwaan, hoogmoed en verwaandheid. Oké ... maar daar loopt je planning niet op stuk, hooguit je sociale leven. Misschien is het juist iets van onderschatting dan? Dat komt me wel bekend voor. Sinds ik een gezin heb + een eigen bedrijf, frutsel ik het huishouden er zo'n beetje tussendoor. Ook het moederschap is iets dat ik vergeet. O ja, die kinderen, was daar niet iets mee? Ouderavond, kijkmiddag, juffenstudiedag, kinderfeestje, hockeytraining, rijouder, kantinedienst, kappersafspraak, broek alweer te kort? Van de week toch ook al?!

Herwaardering van het leven
Tijdens de kerstvakantie zag ik weer hoeveel tijd huishouden en moederschap innemen als je het op een beetje leuke manier wilt doen. Met wat aandacht en liefde blijkt het zelfs helend te werken: je krijgt er energie van, en zin om van alles aan te pakken! De goede ideeën raken in een stroomversnelling, tijdens het stofzuigen pak je het uitzoeken van een goede blogsite even mee, maakt een wensenlijst voor de komende 10 jaar, bedenkt wat je allemaal zou kunnen doen om WEL succesvol te ondernemen, leest een boek over NLP en ... hebt eindelijk weer eens zin in sex. Wonderlijk!

Geluk inplannen
In mijn planning staan sinds de vakantie dus taken als: een site maken voor studio KADZ, administratie 2010 afronden, promotekst aanleveren voor de Honigfabrieksite, 2x per week om 15.30 uur stoppen met werken, vrij zijn op woensdag en om de andere week naar mijn ouders in Rotterdam. En zo heb ik dus tijd om rustig de piepers te jassen en ondertussen een goed gesprek met mijn puber te voeren, de was op te hangen zonder schuldgevoel (ik heb die site nog niet af en ik sta hier de was op te hangen!!) en de kat haar eten te geven in plaats van het in haar bakje te smijten.

Plannen en herplannen
Maar toch is er nog een probleem. De tijd die ik nodig heb, schat ik kennelijk chronisch te kort in want dit blog had om 14.30 uur klaar moeten zijn en het is nu 16.20 uur. De eerste aanzet voor de nieuwe Studio KADZ-site gaat er vandaag dus niet meer komen want ik stop om 17.00 uur. Plannen en herplannen, zei een leraar ooit. Die hou ik er maar even in. It's a learning curve.

1 opmerking:

  1. Ik vind hem erg grappig en ik kan je zeggen dat je je planning ver vooruit bent... Kerstballen breien in januari! Daar begon je vorig jaar pas in december mee....

    BeantwoordenVerwijderen