woensdag 25 maart 2015

Killing your own darlings. Ga er maar aan staan ...

heerlijke handel begon als een excuus om mijn eigen producten online te zetten. Ik had een podium nodig, een verkoopkanaal en omdat ik zelf wel een website kon bouwen maar geen echte winkel, leek het wereld wijde web de ideale plek om te beginnen. Ik zou een prachtige webgalerie maken, vol met bijzondere producten van mezelf, andere vormgevers en échte kunstenaars. Zo mooi en zo stijlvol, dat je wel gek zou zijn om er niks te kopen. En dus geschiedde.

Het bouwen van de site duurde weken, maanden misschien wel. Ik ontwierp een huisstijl, maakte foto's, schreef de teksten, gaf de site vorm, bouwde aan de techniek en vond andere vormgevers en kunstenaars bereid om hun producten op heerlijke handel aan te bieden. Tussen de bedrijven door werkte ik aan mijn eigen producten. Ik had er mijn handen aan vol, vooral omdat steeds bleek dat er nóg iets nodig was zoals visitekaartjes, verpakkingsmateriaal, verzendstickers, leveringsvoorwaarden, een betalingssysteem en een goede verstandhouding met de meneer van DHL.

De site was nog maar een paar dagen online toen er een bestelling binnenkwam. Ik was verguld en opende een fles champagne. Het werkte! Je hoefde dus inderdaad alleen maar een webwinkel online te zetten en de kracht van het internet deed de rest. Wow, wát een uitvinding! Ik feliciteerde mezelf nogmaals met het goede idee en keek met een overwinnaarsblik naar de toekomst.

Wat mij die dag volledig ontging was het belang van de informatie die de klant bij die perfect getimde eerste bestelling gaf: ze was al een tijd op zoek naar Fox & Hunter's. Ze had eerder kussens van dat merk gekocht en die waren aan vervanging toe. Ze was blij dat zij ze nu eindelijk online had gevonden. (Ik ook!)

Fox & Hunters was het bedrijf van mijn vriendin. In haar glorietijd had ze met haar kussens verschillende vermeldingen gehad in bladen als Elle wonen en Viva. Die artikelen had ik heel profi op de site gezet, onder het tabje 'in de media'. Dat deze klant heerlijke handel juist die week had gevonden was dus een lucky shot geweest. Een eenmalig mazzeltje, puur omdat ze letterlijk naar de merknaam had gezocht. Het zal niemand verbazen dat het daarna nog héél lang duurde voordat er weer wat werd besteld. Mij wel. Ik vond het maar raar.

Langzaamaan kreeg ik door wat het probleem was en begon ik de site te promoten. Stuurde persberichtjes naar de bladen, ontwierp, schreef en verstuurde een nieuwsbrief, hield open dagen, ging naar netwerkborrels, organiseerde workshops en deed nog veel meer dingen die ik eigenlijk niet wilde doen. Niets hielp. heerlijke handel bleef een mooie site waarop slechts heel af en toe de prachtige Fox & Hunter's-kussens werden verkocht. Marketing was duidelijk niet mijn sterkste kant.

Zo sleepte heerlijke handel jaren voort. Vijf om precies te zijn. En net toen het tijd werd voor een treurig lustrumfeestje, ontving ik het mailtje dat mij verloste. Een klant die ooit drie prachtige kussens had gekocht, stuurde foto's van hoe zij ze had verprutst in de kookwas. Het waslabel met 'dry clean only' had ze niet gezien nee. Maar het was zo jammer voor haar, kon ik niet gratis één nieuwe leveren in plaats van de fikse korting die ik haar aanbod op een nieuwe set? In een split second was ik er klaar mee. Helemaal.

De cirkel was rond, heerlijke handel begon met kussens en eindigde met kussens. De webgalerie is sinds maandag 23 maart 2015 offline.  H é é r l ij k  ...

T I P
------------------
Op zaterdag 21 maart 2015 is er een nieuwe 'heerlijke handel' online met de naam IETS ORIGINEELS – een webwinkel voor kopers en makers van originele cadeau's. IETS ORIGINEELS is een initiatief van Luciënne Groot, Frank Bakker, Inez Melessen en Anne-Marie Bart. De makers van de cadeau's zijn veelal vormgevers en kunstenaars uit de zaanstreek. Een deel van de opbrengst gaat naar een goed doel. ''Stichting iets origineels' is opgericht met als doel personen in een revalidatie- of reintegratieproces te stimuleren en te inspireren tot creatieve uitingsvormen', aldus de site. Ik zou zeggen: bezoek ze massaal en koop er al je cadeaus. Een beetje hulp is vast welkom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten